Skip to main content

Latihan Industri? Cuti? Apekah?

Salam...

Hikhikhik... rasanya lama plak aku x menulis dan memblogkan diri ini.. ngahahaha.. bukan apa.. al-maklum le, aritu tgh praktikal.. jd byk keja la.. (konon2nye laaa..hahaha..tp byk gak la..). Hehehe.. meh kita selami, apa yg aku alami sepanjang 3 bulan... Kalo aritu, rsnye aku dah citer psl mggu first kan? jd skang aku citer la the rest of the story...(bermula slps kejadian aku bertembung ngan nasha aziz yg comel manja dan seksi.. hikhikhik)....

Maka kisah terjadi di sebuah kawasan di Ampang... Antara Bangi dan Ampang yg sbnrnye....

Hehehe.... cam biasa la.. aku kuaq keja slalu dlm pukui 8.30 camtu... dah kluaq kui 8.30 tu, ekceli aku pi tibai breakfast lagi.. kat mana lagi, upten yg indah tu laa.. hahahaha.. dan kedai yg aku slalu pi, x lain x bukan kedai selera 60 an la.... sbb apa kedai tu jd pilihan? sbb dekat.. ngahahaha... dan amalan breakfast ni, dah lama aku tinggai.. slalu brunch ja (b'fast+lunch) around 11 AM, tp org kata.. nak gheja kena breakfast dulu.. br ada power (sapa tah nasihat aritu).. huhuhu.. dan memang betui, kalo dah sarapan tu, pi pagi2 mata pon cergas semacam jaa.. liaq jaa.. ngahahahaha... menu besa aku : nasi goreng+teloq ngan ayaq kosong... kalo loaded sket, aku tibai teh tarik satu.. nyiuhahaha...

Dah lepaih makan, aku pon apa lagi, berangkatla ke tmpt keja di Ampang tuh.... slalu aku ikut jalan MRR2.. dulu aku ikut Sungai Besi, tp jln biasa tuh sesak.. aku ikut MRR2 ni sempoi sket la kan..dia x la sesak mcm kat sungai besi tu.. moto pon x leh jalan... malahan, kalo ikut MRR2 ni, mai hari jalan dia tenang, 15 minit sampai la Ampang.. guhuhuhu.. perjalanan agak jauh.. tp mcm2 pandangan la bleh tgk.. ujan, panaih.. semua aku dah rasa.. menyelit tu dah jadi besa.. kalo mak aku tau aku menyelit ni, konfem dia x bagi aku gheja ampang nih.. tp x pa.. slagi org x bagi tau, mak aku takkan tau... ngahahaha... dan antara scene yg aku penah tgk, ialah dlm masa 2 mggu sblm aku abeh training ni... sorg mamat naik Ex5 gak, meninggal dunia kena ngan treler.. aduih laa.. masa tu aku dlm perjalanan balik.. ujan renyai2.. sekali jem teruk.. ingat pasai apa... rupa2nya eksiden tuh... haih... insaf aku ntuk ketika tu.... mintak simpang la...

kembali kita ke cerita aku pi gheja.. slalu aku smp dlm kui 9 - 9.30 camtu.. kalo sampai awai besa la.. wat apa lagi, layan la internet dulu.. dan yg plg aku dok layan, laman http://www.kmu.net.my .. bukan apa, la ni hot isu Tun M vs Pak Lah.. aku x mo cerita lanjut kat sini laa.. sini bukan tempat dia.. nak tgk pandangan aku mengenai isu ni, dan isu2 politik yg hangat, sila la lawati http://www.kmu.net.my .. guhuhuhu.. lepas aku layan dlm stgh jam camtu, baru la aku wat gheja... mcm biasa, gheja aku buat karaoke app, pastu yg kedua lps tu aku wat la Manis FM punya site... then, aku kena wat plak application waktu solat.. dah lps tu plak, yg latest aku kena wat, jobstreet punya application.. ni kira projek aku last skali.. br complete mggu lps.. projek ni lain sket.. semua kami kena buat dr mula, start dr planning , analisis, coding dan testing.. this is our first full cycle project.. timeframe dia bagi, sebulan.. ngahahaha... siap gak ikut plan..

dalam dok buat gheja2 ni, kami jugak x tertumpu ja kat coding and developing ja... apa yg menarik nya kt tmpt aku training ni, kami para trainees ni diberi peluang ntuk rasa jugak keja kat luaq.. aku bg contoh, tengah bulan mei kalo x silap, kami kena menghadiri Exhibiton SMIDEC kat KL Convention Center, sebelah KLCC tu.. huhu.. tu la first time aku jejak kaki kat situ.. apa tugas aku kat situ? saja duk jaga booth.. ekceli, ntuk pameran tu, sykt aku ni dia pi under nama parent company dia.. so ntuk company aku ni, aku pi ngan abg iskandar..lg 2 org plak, org parent company tu... kami pi plak ari last... huhuhu... first time beb jaga booth... aku x penah lagi buat gheja camni.. hahahaha... br aku tau camna ekceli jaga booth.. org mai kena bg penjelasan.. ekceli, aku x ckp apa pon.. kalo org sembang, aku renyih2 jaa.. ckp2 sket.. tp ada satu time tu, depa semua x dak.. pi makan... aku sorg2 ja jaga booth.. tgk2 ade la brader ni mai tanya.. "what actually your product does?" pi dah aku.. mampuih.. aku jawap je la ikut script yg dah dibagitau "Our product is actually a system that will organize your maintainence activity as its name suggest, Computerize Maintainence Management System. If u want to know more about our products, you can leave your contact card and we'll contact you later.." ngahahahahahahaha.... aku jawap camtu ja... brader tu pon ghenyih, aku rasa dia paham, sbb sblm tu aku ada kata "I'm not the real sales representative" ye laa.. mana la aku nak gheti kencing lebih2... satgi silap x pasai ja.. guhuhu...

ni yg lg satu plak... parent company kami buat product launh depa.. awai bulan Jun.. huhu.. majlis ni dihadiri oleh timbalan menteri kewangan, Datuk Awang Adek ( haha.. bos lama beb ).. kekeke... majlis berlangsung di Regent Hotel, KL. Kat majlis tu, parent company ni launch product CMMS depa ni, tp kali ni web based version. Canggih gak aku tgk sistem tu.. dlm masa CEO bg ucapan, br aku tau, client kompeni ni, ada dekat 800 lebih.. dan 700 lebih dr luaq negara... what a surprise..x sangka aku.. sykt yg agak kecik, tp make money agak byk.. huhuhu.. pas tu, ada la press connference... dan part yg best, makan2.. its an "all-u-can-eat" punya konsep.. aku apa lagi.. tibai apa yg patut.. bukan selalu dpt mkn mknan hotel camtu... 5 bintang lak kan... apa lagi, tibai la puaih2... haha.. paham2 ajala.. budak kampung... ngehehe...

Lagi satu keunikan aku training kompeni ni ialah weekly presentation yg dipanggil toastmaster... toastmaster ni, konsep dia, kita wat satu presentation ttg apa jua tajuk.. dan semua org akan dengaq apa yg kita present.. hahaha.. aku pon kena.. aku buat tajuk "Seeing Is Believing?" ngahaha... tajuk ni ekceli mengenai kita punya visual perception dan gak ilusi optik.. and aku concludekan, kalo nak wat sales or marketing, kita perlu jugak tgk aspek ni, sbb manusia selalu mudah tertarik terhadap apa yg depa tgk dr apa yg depa dengaq... hahahaha.. jd slide aku tu penuh la trick2 mata yg slalu kita dok tgk dan blajaq masa form 3 dulu.. haha.. ketaq gak aku.. cakap pon ada yg merepek.. tp x pa, mmg tujuan toastmaster ntuk bagi kita besa wat presentation, dan mmg amat membantu.. should be, every organisation in Malaysia practising this... a very good activity...

Huhu... dan hari2 kerja berlalu lah.. maka setiap hari lebih kurang sama... hingga suatu masa..

Seminggu sebelum final week.. Miss Dela mai wat lawatan dan kami pon present.. Alhamdulillah, semua berjalan lancar... Miss Dela pon mcm suka ja.. hhahaha.. dia kata, kompeni kami ni yg first skali dia dpt warm welcome.. baguih la camtu... kami dengaq pon suka hati.. hahaha.. harap2 Miss Dela bagi result kaw2 punya.. hahah.. pastu, sedaq x sedaq dah masuk final week. hahaha.. dah nak abeh.. ntuk final week tu kami kena mai 5 hari full.. maka berkesempatan plak kami jumpa 3 org "akak" (ngehehe ;p) dr UIA ni.. depa plak mai ganti kami wat praktikal.. lama gak depa kena wat, 5 bulan.. hahahaha.. full sem tu.. gile la... mana tahan... dan ntuk final week ni ekceli kami wat project handover.. hahaha.. masuk ari jumaat tu dah final.. aku mula2 x rasa sedih.. tp last2 rasa gak.. besa la kan.. huhu.. apa yg best, haritu kami dpt hadiah.. aku dpt journal dr kak Aizah.. hahaha.. katanya sbb aku suka blogging, nanti kalo rasa nak blog on paper, leh la try kat journal tu... huhu.. hepinya.. slain tu, kami gak dapat letter of recommendation... hahahaha.. best siot..thanks byk2...

Maka semuanya berakhir..

Terima Kasih aku ucapkan kat staff2 CWorks Mobile Sdn Bhd, yg telah sanggup menerima kami.. maybe gak kami ni menyusahkan ke.. ape ke.. tp dgn kesudian yg ditunjukkan, berjaya gak kami buat Industrial Training ni.. This Once In A Lifetime Experience, will remains deeply in my heart.. CWORKS MOBILE ROCK~!!

Sekian.. ngahaha..

Wassalam..

PS : Ahakss.. pasni aku kembali ke alam pembelajaran.. hikhikhik.... nanti aku post lain pasai final year~ lg skali.. Thx Aizah, Sarif, Iskandar, Saiful, Firdaus, Su and Ida... :D

Comments

Popular posts from this blog

Sollu 'ala Rasulillah habibil Mustofa..... Maulidur Rasul S.A.W

Assalamualaikum... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad, wa 'ala alihi, wasohbihi wabarik 'alaih.. 12 Rabi'ul Awwal Tahun Gajah, lahirlah penghulu kita Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.... Kita sebagai ummat beliau seharusnya mencuba untuk mencontohi akhlak dan budi pekerti beliau sebanyak mana yang kita mampu..... Hari ini 12 Rabi'ul Awwal 1433 Hijrah, kita memperingati hari kelahiran beliau sebagai bukti kita kasih dan cintakan beliau.... Dan untuk mencapai maksud kecintaan itu, kita hidupkanlah sunnah Rasulullah S.A.W sebanyak mana termampu dan yang boleh kita lakukan... Berselawatlah kepada  beliau, mudah-mudahan urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat... The Chosen One In a time of darkness and greed It is your light that we need You came to teach us how to live Muhammad Ya Rasool Allah You were so caring and kind Your soul was full of light You are the best of mankind Muhammad Khaira Khalqillah Sallu ‘ala Rasulillah, Hab

Lagu nie... hehee...

Salam... Minggu lepaih aku tgk citer apa tah nama dia kat tv1 tu.... alaa.. yg citer Minang tu... Nun disana cintaku kot tajuk dia.. (amboi tajuk..huhu..) hehee... menarik jugak cerita ni sbb depa cakap bahasa Minang... seb baik ada subtitle, paham la jugak kan... yg aku suka sket kt cerita ni adalah lagu tema dia.. hehe.. cam best saja dengaq walau aku x tau makna dia yg tersurat dan tersirat camtu... nih aku jumpa kat tenet lagu dia.. ada lirik asai dan transliterasi ke bahasa Melayu, tapi aku still x dpt tangkap makna tersirat dia... hehee.. meh kita dengaq sepam lagu ni... Mudiak Arau (Edited pada 1 Disember 2009 -- Link yang lama dah rosak.. hehe..) Anak urang sabuak andaleh yo mamak oi singgah ka rumah Si sutan mudo.. si sutan mudo Singgah ka rumah.. hai si sutan mudo.. si sutan mudo Bia habih hai bialah tandeh yo kanduang oi Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Hati den kanai.. hai kaba'a juo.. kaba'a juo Indak dapek hai musim manyiang, ya tuan hai.. Musi

Setanggi Syurga..

Salam... Huhu..sebenaqnya dah lama nak post lagu nih...tp dok tangguh sbb ada problem ngan internet connection..dah terlajak sampai mlm minggu nih, meh aku cerita sket la kot.. Td kami pi main futsal..lawan ngan geng indon (geng mustapa)..huhu dan dgn bangganya, kami kalah..kekalahan tu 50 % mesti sbb aku...sbb time aku jd goal keeper tu la byk yg masuk..btw, x kisah sgt la..sbb tujuan kami ialah bersukan dan mengeluaqkan peluh..menyahut seruan kerajaan ntuk bersukan...suasana perlawanan berlangsung dgn penuh harmoni tanpa insiden yg x dingini..huhuhu... Dan mcm biasa, dah masuk minggu kedua nih, dah ada dah assignment...plg berat setakat ni ialah SE...kena buat summary drpd 3 artikel...huehuheue....nak kena baca byk dan paham baru bleh wat...so sok akan bermula la kot...dan yg lelain tu semua nak kena baca sebelum start plak klas isnin ni.. Ok, berbalik ke tujuan asal posting ni....Setanggi Syurga...masa memula dengaq, ingatkan 100% lagu cintan cintun...tp bila dah tgk lirik dia dan m